Köpvillkor
Företagsinformation
Huppensbildelar.se drivs av Huppens Bildelar (org. nr. 19630713), hädanefter benämnt ”Huppens Bildelar”. Vi nås på telefon 070-547 74 67, 0225-540 70 eller via e-post på info@huppensbildelar.se. Adressen till företagets säte är:

Huppens Bildelar
Embjörs 24
783 90 Säter

Åldersgräns
Personer under 18 år får ej handla utan målsmans godkännande.

Beställning via telefon
Varor som finns på webbshopen kan endast beställas genom vår webbshop. Övriga ordrar kan tas via telefon eller e-post.

Handel till utlandet
För beställning utanför Sverige, kontakta oss via e-post.

For orders outside Sweden, contact us by e-mail.

Reservationer
Vi förbehåller oss rätten till prisändringar samt reserverar oss för fel i lagersaldo. Vi reserverar oss för att produkter i enstaka fall kan skilja sig något i utförande (färg, monteringsdetaljer, etc) från det som visas på varans produktbild.

Priser/Prices
Alla priser inkl. moms.
All prices include VAT.

Beställning/Leverans
Telefonbeställning levereras i mån av tid.
Din beställning levereras inom 1-2 dagar efter inkommen betalning.
Frakt tillkommer och betalas efter vikt som automatiskt räknas ut vid din beställning.

Öppet Köp
Du har öppet köp på din vara när du beställer på webben. Vid återlämning måste originalförpackningen vara i godtagbart skick. Vi står för returfrakten till Huppens Bildelar om vi har orsakat returen på grund av fel information på vår hemsida eller att produkten inte håller det som utlovats.

Skadat eller Saknat Gods
Om skadat gods upptäckts vid utlämningsstället skall mottagaren omedelbart anmäla det till utlämnaren. Har skadan uppkommit på grund av dålig emballering skall kunden kontakta oss. Om gods helt saknas eller delvis, kontakta oss för att vara behjälpliga att söka efter det.

Ångerrätt
Som privatperson har du enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot alla varor som ingår i din beställning. Innan du skickar tillbaka dina varor måste du först meddela Huppens Bildelar om att du vill utnyttja din ångerrätt.

För full ersättning av en varas värde krävs att den fortfarande är i skick att kunna säljas som ny. Enligt lagen har du som kund rätt att hantera varan på det sätt som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Gällande reservdelar så innebär detta generellt sett att varan får packas upp och inspekteras, men inte monteras och användas. Detta eftersom reservdelar är avsedda att motsvara originaldel i passform och funktionalitet. En vara som inte lever upp till detta ska därför i första hand anses vara defekt och reklameras.

I de fall en vara har hanterats i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, så förbehåller vi oss rätten att göra avdrag på dess värde. Avdragets storlek baseras på varans värdeminskning utifrån Huppens Bildelars perspektiv och en bedömning görs från fall till fall. I de fall avdrag blir aktuellt så kommer du som kund att meddelas om detta. Vid användade av en speditör så förbehåller vi oss rätten att välja speditör och att mot kund ta ut en avgift som täcker våra omkostnader för frakt och emballage.

Vid utnyttjande av ångerrätten måste ett returärende först registreras hos oss. Kontakta oss via e-post eller telefon så hjälper vi dig att skapa ett returärende.

Returadress fås genom e-mail eller telefonkontakt.
Kostnaden för returfrakten dras av från det belopp som återbetalas för varorna i samband med krediteringen.

Det går även att själv skicka tillbaka varorna med valfri speditör. Tänk då på att försändelsen ska levereras direkt till vår adress. Försändelser som levereras till speditörens utlämningsställe samt försändelser belagda med postförskott löses ej ut.

Varorna ska vara väl emballerade. Eventuella transportskador på grund av otillräcklig emballering debiteras kund. För att returen ska kunna identifieras vid mottagande så ska det i försändelsen finnas antingen en kopia av kvitto/följesedel eller en lapp som tydligt anger ordernummer eller returnummer.

Om du väljer att själv skicka tillbaka varorna med valfri speditör så ska de skickas till nedanstående adress:

Huppens Bildelar
Embjörs 24
783 90 Säter

Varorna måste skickas eller lämnas in till oss senast 14 dagar efter att besked om önskan att utnyttja ångerrätten lämnats. Återbetalning sker senast 14 dagar efter att besked om önskan att utnyttja ångerrätten lämnats, under förutsättning att vi har tagit emot varorna.

Ej uthämtade varor betraktas inte som utnyttjande av ångerrätten (se avsnitt ”Ej uthämtade varor”). Ångerrätten omfattar ej företag.

Om du har fått fel varor
Vid felleverans kontakta Huppens Bildelar för information om hur returneringen kommer att ske. Kontakta oss via telefon för att anmäla ett returärende. Varorna som ska returneras ska vara väl förpackade, i rena samt icke trasiga förpackningar och i sådant skick att de går att sälja igen. Eventuella transportskador på grund av otillräcklig emballering debiteras kund.

Huppens Bildelar står för returfrakten i de fall där felleveransen beror på fel som begåtts av Huppens Bildelar (exempelvis katalogfel, felpackad vara, fel antal, etc). Huppens Bildelar står ej för returfrakten i de fall där kunden själv har beställt fel vara.

Om felleveransen beror på felplock, så skickar vi rätt varor när vi mottagit returen. Om däremot fel artiklar beställts, exempelvis på grund av katalogfel, så skickar vi inte automatiskt nya varor till dig utan du får själv göra en ny beställning. Vi betalar då tillbaka värdet för de felaktiga varorna när vi fått tillbaka dem.

Eventuell återbetalning av köpesumma sker senast 14 dagar efter att de felaktiga varorna har tagits emot av oss.

Reklamationer
Vid reklamation kontakta oss via e-post eller telefon så hjälper vi dig att skapa ett returärende.

Vi står för returfrakten vid samtliga reklamationer. Varorna ska vara väl emballerade. Eventuella transportskador på grund av otillräcklig emballering debiteras kund. För att returen ska kunna identifieras vid mottagande så ska det i försändelsen finnas antingen en kopia av kvitto/följesedel eller en lapp som tydligt anger ordernummer eller returnummer. Vid godkänd reklamation ersätts varan med en ny, om en likvärdig finns i lager. I annat fall återbetalas varans belopp.